Jouw website bovenaan in google. De positie waar elke bedrijf voor concurreert. Ooit al eens afgevraagd waarom deze plaats zo felbegeerd is en waarom SEO hierin zo'n belangrijke rol speelt?

Waarom is aandacht voor SEO belangrijk?

Ervoor zorgen dat je website goed gevonden kan worden via Google is belangrijk voor elk bedrijf dat diensten of goederen online verkoopt. Toch wordt deze stap door meeste bedrijven nog steeds verwaarloosd.

Als je vervolgens weet dat meer dan 95% van alle bezoekers zich een weg vindt naar een dienst of goed op de eerste pagina van een zoekmachine, dan kun je al snel inbeelden hoe belangrijk het is om op de eerste plaats te staan bij google.

Door gebruik te maken van Search Engine Optimisation kunnen we ervoor zorgen dat je website langzaamaan richting eerste positie klimt.

Hoe optimaliseren wij voor Search Engines?

Om jouw positie in de zoekresultaten te bepalen, hanteert google een aantal factoren. Wat deze exacte factoren zijn, wordt helaas nooit prijsgegeven door Google. Maar er zijn natuurlijk al verschillende onderzoeken gedaan naar het algoritme die google hanteert.

Uit deze onderzoeken is men te weten gekomen dat google ongeveer 200 ranking factoren gebruikt. Niet alle 200 factoren zijn even belangrijk, maar hieronder vind je een samenvatting van de 3 grootste factoren die jouw score bepalen.

  1. Technisch

    Een van de belangrijkste factoren om te bepalen of je website goed zal scoren bij google is dat een website snel en eenvoudig toegankelijk moet zijn op alle apparaten (computers en telefoon).

    Kan google alle pagina's eenvoudig vinden en indexeren?
    Is de website toegankelijk op computers en telefoon?

    Doe vlug de test.

  2. Content

    De tweede belangrijke factor is de content die je plaatst op de verschillende pagina's. Met content op je website bedoelen we niet alleen teksten, maar ook video's en afbeeldingen. De geplaatste teksten, afbeeldingen en video's moeten relevant zijn voor de gebruiker. Want Google is slimmer dan je denkt, ze interpreteren de geschreven teksten en kijken of de afbeeldingen en videos's overeenstemmen met wat er in de tekst geschreven wordt.

    Neem bijvoorbeeld een geschreven artikel over katten. Als je hierbij afbeeldingen en video's over honden gebruikt dan zou dit er kunnen voor zorgen dat het artikel een mindere waardering krijgt van google en onderaan in de zoekresultaten zal te zien zijn.

    Dit komt dan voornamelijk omdat de inhoud van je tekst niet overeenkomt met de geplaatste afbeeldingen en video's.

  3. Backlinks

    Een derde zogenaamde factor is het aantal backlinks dat je website heeft. Welke andere relevante websites en social media schrijven over soortgelijke onderwerpen en linken naar jouw artikel of website.

    Google kijkt niet enkel naar deze externe backlinks, maar ook linken naar eigen content op je website is belangrijk.

    Heb je bijvoorbeeld twee gelijkaardige artikels, dan kan het refereren van het oudste artikel in het nieuwe artikel een extra waardering met zich meebrengen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Wij hebben jarenlange ervaring met het optimaliseren van websites voor zoekmachines en kennen hierdoor de kneepjes van het vak.

Bovendien zorgen we ervoor dat je de prestaties van je website nauwlettend kan opvolgen aan de hand van google analytics, zodat je weet wanneer je moet bijsturen.

Optimaliseer mijn website